Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2016

Ακίνητη περιουσία του Δήμου Λαμίας: όχι άλλες καθυστερήσεις…(Του Στέφανου Σταμέλλου)

Γράφαμε στις 14 Ιουνίου στο κείμενο/ανοιχτή επιστολή για την «Ακίνητη περιουσία του Δήμου Λαμίας: «Όποιος δεν θέλει να ζυμώσει…» μεταξύ άλλων «…Το αυτονόητο είναι να υπάρχει λεπτομερής καταγραφή, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε αποδοτικότερη και αποτελεσματικότερη διαχείριση. Η μη - ή η λειψή - αποτύπωση και καταγραφή των στοιχείων της ακίνητης περιουσίας έχει πολλές παρενέργειες, κινδύνους και απώλειες οικονομικών πόρων». 


Δυο μέρες μετά, στις 16 Ιουνίου, ο αντιδήμαρχος οικονομικών, μετά τη συνεδρίαση και της Οικονομικής Επιτροπής, σε συνέντευξή του [https://www.youtube.com/watch?v=gEhSuSiIohs] αναφερόμενος στο θέμα της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δήμου τόνισε με έμφαση ότι: «είναι ένα θέμα που με απασχολεί πάρα πολύ και απασχολεί και την νέα δημοτική αρχή» και πρότεινε τη σύσταση μιας διαπαραταξιακής Επιτροπής (Λένε, αν δεν θέλεις να προχωρήσει ένα θέμα, φτιάξε μια επιτροπή∙ μια διαπαραταξιακή είναι ακόμα καλύτερα…)

Στις 29/6/2016 με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ορίστηκε έτσι η διαπαραταξιακή Επιτροπή με ρόλο καθαρά γνωμοδοτικό, ενώ μπορούσε και έπρεπε να συγκροτηθεί από την πρώτη στιγμή Επιτροπή του Δημοτικού Συμβουλίου «Διαχείρισης της Περιουσίας του Δήμου». Θα μπορούσε επίσης να συζητάει αυτά τα θέματα η Οικονομική Επιτροπή - που έχει άλλωστε και την ευθύνη σύμφωνα με τον νόμο - και τα οποία θέματα κρίνονται επείγοντα και προτεραιότητας. (Εδώ να κάνουμε μια «ρητορική» ερώτηση: Αν ήταν δική τους επιχείρηση ο Δήμος, αν λέμε, για να καταγράψουν την ακίνητη περιουσία της, θα φτιάχνανε επιτροπές; Τέλος πάντων…)

Ακριβώς 3,5 μήνες μετά την σύσταση της Επιτροπής,
στις 14/10/2016, έγινε η πρώτη της συνεδρίαση. Και σύμφωνα με το πρακτικό: «Ομόφωνα τα μέλη της επιτροπής συμφώνησαν για την αναγκαιότητα της άμεσης καταγραφής της ακίνητης περιουσίας» Στη συζήτηση βέβαια, η οποία δεν καταγράφηκε στο πρακτικό, δεσμεύτηκε ο αντιδήμαρχος να φέρει το θέμα στην πρώτη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, η οποία  θα εισηγούνταν στο Δημοτικό Συμβούλιο τη δέσμευση πίστωσης 50.000 ευρώ και να γίνει άμεσα η διενέργεια διαγωνισμού μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλούμενων εταιρειών με την ανάλογη εμπειρία.  Όμως μέχρι στιγμής, πέντε μήνες μετά τη σύσταση της Διαπαραταξιακής Επιτροπής και ενάμιση μήνα μετά την πρώτη της συνεδρίαση, δεν έχει γίνει τίποτα.

Τα λέμε αυτά γιατί πραγματικά δεν μπορούμε να δικαιολογήσουμε άλλη καθυστέρηση. Όσοι παρακολουθούν την Πρωτοβουλία Ενεργών Πολιτών, θα θυμούνται ότι το θέμα της καταγραφής, αποτύπωσης και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δήμου το έχουμε αναδείξει πολλές φορές από το 2010. Το αναφέρουμε δε σε κάθε συζήτηση που αφορά στα οικονομικά του Δήμου.
  
Να θυμίσουμε επίσης ότι:  Σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3463/2006 (ΦΕΚ 114/Α΄) «Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΔΚ)», άρθρα 178 έως 199, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους οι Δήμοι οφείλουν να διατηρούν, να προστατεύουν και να διαχειρίζονται την κάθε είδους περιουσία τους με τρόπο επιμελή και αποδοτικό.  Οφείλουν να καταρτίζουν και να τηρούν κτηματολόγιο των ακινήτων τους. Στο κτηματολόγιο καταχωρούνται:  η περιγραφή και το είδος του ακινήτου, η τοποθεσία, η έκταση και τα όριά του, καθώς και το σχετικό τοπογραφικό ή πρόχειρο σχεδιάγραμμα, η χρονολογία της απόκτησής του και οι τίτλοι ιδιοκτησίας, άλλα δικαιώματα που τυχόν υπάρχουν και οι σχετικοί τίτλοι, και η κατά προσέγγιση αξία του ακινήτου.

Σύμφωνα δε με το άρθρο 72 παρ. 1 του Ν 3852 /2010, η Οικονομική επιτροπή «εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο ετήσιο σχέδιο διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας του Δήμου. Παρακολουθεί την υλοποίηση του εν λόγω σχεδίου και ενημερώνει το Δημοτικό Συμβούλιο». [Εδώ μπορούμε να πούμε καθαρά ότι η Οικονομική Επιτροπή ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΖΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟ]. Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα εκπονήθηκε από το 2011 οδηγός για την υποστήριξη των Οικονομικών Υπηρεσιών των Δήμων για να φέρουν σε πέρας το έργο αυτό και διαμορφώθηκε ενιαία κωδικοποίηση των παγίων περιουσιακών στοιχείων.   Η ΕΕΤΑΑ, ως δικαιούχος στο πλαίσιο της Πράξης «Καταγραφή και αξιοποίηση των κτιριακών υποδομών και της λοιπής ακίνητης περιουσίας των ΟΤΑ Α΄ βαθμού», δημιούργησε πληροφοριακό σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης της ακίνητης περιουσίας και συνεχίζει να είναι υπεύθυνη για την εγκατάσταση και λειτουργία του στους ΟΤΑ.   Έγιναν δε ενημερωτικές ημερίδες, στις οποίες συμμετείχαν εντεταλμένοι υπάλληλοι από όλους τους δήμους.

Στο Δήμο μας, στις 27/6/2012 ορίστηκε η αρμόδια επταμελής Επιτροπή του νόμου και με την 285/2014 Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου ορίστηκε Διαχειριστική Επιτροπή, δύο μέλη της οποίας συνταξιοδοτήθηκαν και κανείς δεν ενδιαφέρθηκε να αντικαταστήσει… Η αρμόδια επταμελής Επιτροπή πρόσφατα με επιστολή της δηλώνει αδυναμία να ανταποκριθεί στο έργο αυτό και να συνεργαστεί με την ΕΕΤΑΑ. Στο μεταξύ στην διαπαραταξιακή επιτροπή τονίστηκε με έμφαση ότι η μη αποτύπωση των περιουσιακών στοιχείων δημιουργεί πολλά προβλήματα τόσο στα έργα που αφορούν στα κτίρια, όσο και στις μισθώσεις και τις απαλλοτριώσεις.

Στους χαλεπούς καιρούς που ζούμε και με τις οικονομικές δυσκολίες της αυτοδιοίκησης, θεωρούμε αδιανόητο να υπάρχει τέτοια ακαταστασία(;) στα περιουσιακά στοιχεία του Δήμου και να μην ξέρουμε το κάθε κτίριο, το κάθε οικόπεδο και το κάθε κτήμα τι δυνατότητες έχει να αποδώσει. Εμείς επιμένουμε - και θα επιμένουμε για πολλούς λόγους - στην άμεση καταγραφή και αποτύπωση της ακίνητης περιουσίας του Δήμου∙ κι ας γινόμαστε κουραστικοί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου