Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

Γιώργος Γκέκας : Η αξία της ανακύκλωσης και ο ρόλος της εκπαίδευσης και της τοπικής αυτοδιοίκησης

To κείμενο αυτό έχει σταλεί σε όλα τα Σχολεία της Πρωτ/θμιας εκπ/σης Φθιώτιδας με σκοπό την ενημέρωση των εκπαιδευτικών και τη συμμετοχή τους (προαιρετικά) σε πρόγραμμα ανακύκλωσης

Αγαπητοί συνάδελφοι,
τη σχολική χρονιά 2012-13 στο 9ο Δημοτικό Σχολείο, όπου και εργάζομαι ως εκπαιδευτικός  Φυσικής Αγωγής, για πρώτη φορά οι μαθητές -οργανωμένα- συμμετείχαν σε πρόγραμμα ανακύκλωσης.

Κατά τη διάρκεια της  εφαρμογής του προγράμματος είχα αναλάβει ρόλο συντονιστή, με συνεργάτες τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Υπεύθυνο Ανακύκλωσης του Δήμου Λαμίας.

Τα ανακυκλώσιμα υλικά τα οποία συγκεντρώνονταν ήταν:

χαρτί, πλαστικό μπουκάλι, κουτιά από αναψυκτικά και χυμούς, καπάκια (για τον Σύλλογο Παραπληγικών), μπαταρίες και ηλεκτρικές συσκευές

Η πρότασή μου σχετικά με την ανακύκλωση στις Σχολικές μονάδες (αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο την μέγιστη αξία ενός προγράμματος ανακύκλωσης στη Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση)  εστιάζεται στα παρακάτω στοιχεία-παραμέτρους:


1. Οι αίθουσες διδασκαλίας  πρέπει να διατηρούνται καθαρές καθ όλη τη διάρκεια των μαθημάτων (καθαρό θρανίο- καθαρό δάπεδο). Για το σκοπό αυτό πρέπει να είναι τοποθετημένα δύο καλαθάκια (ένα για τα ανακυκλώσιμα υλικά και ένα για τα απορρίμματα)

Αν οι μαθητές μάθουν να φροντίζουν και να σέβονται τον χώρο διδασκαλίας, διατηρώντας τον καθαρό, τότε είναι σίγουρο πως το ίδιο θα συμβεί και στο προαύλιο, που είναι χώρος παιγνιδιού και δραστηριοτήτων.

2. Πάνω στο τοίχο (σε χαρτόνι η σε ξύλινη επιφάνεια), μπορεί να υπάρχουν εργασίες των μαθητών σε Α4, με αναφορά στην ανακύκλωση. Ακόμη αφίσα 60 χ 80 εκ.(αν είναι δυνατόν πλαστικοποιημένη), όπου θα φαίνονται όλα τα υλικά που ανακυκλώνονται καθώς επίσης και ό,τι άλλο χρειάζεται να γνωρίζει ένας μαθητής.

3. Καθιερώνεται μια φορά την εβδομάδα το 10 λεπτο καθαριότητας  στη διάρκεια του οποίου οι μαθητές θα  ασχολούνται ενεργά με τη καθαριότητα της αίθουσας  διδασκαλίας. Στη διάθεση των μαθητών θα υπάρχει ένα σφουγγαράκι (κουζίνας)  για να καθαρίζουν οι ίδιοι οι μαθητές, εφόσον χρειαστεί το θρανίο τους  -
ΠΡΟΣΟΧΗ: οι εμπλεκόμενοι εκπαιδευτικοί στο πρόγραμμα θα πρέπει να έχουν εξασφαλίσει την άδεια των γονέων.

  1. Στον προαύλιο χώρο του Σχολείου και ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών πρέπει να είναι τοποθετημένοι  κάδοι απορριμμάτων και ανακύκλωσης (ο ένας δίπλα στον άλλον -μαθαίνοντας μ’ αυτό τον τρόπο οι μαθητές να κάνουν διαχείριση των ανακυκλώσιμων και μη υλικών), πράσινος για τα απορρίμματα και μπλε ή πορτοκαλί για την ανακύκλωση. Τα ανακυκλώσιμα υλικά:  χαρτί, πλαστικό μπουκάλι, κουτιά από χυμούς κα αναψυκτικά πρέπει να τοποθετούνται στον ίδιο κάδο ανακύκλωσης.

  1. Οι εκπαιδευτικοί εποπτεύουν τη διαδικασία της ανακύκλωσης και συμβουλεύουν τους μαθητές,  ώστε οι συσκευασίες να είναι άδειες, πριν την εναπόθεσή τους στους κάδους



 ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

1. Κατά την διάρκεια του διαλείμματος ή άλλων δραστηριοτήτων, κατά τις οποίες οι μαθητές κάνουν χρήση του προαύλιου χώρου, πρέπει να γίνονται παρατηρήσεις από τους εκπαιδευτικούς στους  μαθητές, που ρυπαίνουν το προαύλιο*.

2. Στις εκδρομές και στις επισκέψεις  που πραγματοποιεί το Σχολείο, πολιτιστικού ή ψυχαγωγικού χαρακτήρα (άσχετα αν πρόκειται για ιδιωτικό ή δημόσιο χώρο), οι μαθητές με την επιμέλεια των εκπαιδευτικών, λίγο πριν την αποχώρηση τους, πρέπει να  ασχολούνται με την καθαριότητα  και με  την ανακύκλωση.
*** Aπό τα υλικά που χρησιμοποιούν οι μαθητές 9 στα 10  είναι ανακυκλώσιμα.

3. Η Περιβαλλοντική ομάδα του Σχολείου συμμετείχε  και σε άλλες περιβαλλοντικές δραστηριότητες  όπως:  δενδροφύτευση,  εργασίες καθαριότητας σε πάρκα και σε αθλητικούς χώρους,  παράδοση ποσότητας από καπάκια στους αναπήρους με κινητικά προβλήματα.


*Ο Γιώργος Γκέκας είναι γυμναστής και ενεργός πολίτης .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου